Gepubliceerd op: 27 mei 2006
Keramische kunst tussen de antieke klokken
Den Bosch – Een kunstenaar die voor drie maanden bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Den Bosch werkt, sluit doorgaans af met een kleine presentatie voor intimi en collega’s in het centrum.
Boris van Berkum doet het anders. De Rotterdamase kunstenaar liep een paar keer langs de zaak van Frank van Nuus, reperateur en handelaar in antieke klokken en uurwerken aan de Zuid-Willemsvaart. Hij vond het winkelinterieur mooi passen bij zijn werk. “Omdat het ook over tijd en vergankelijkheid gaat”. zegt hij. Vandaar dat Van Berkum zijn in het EKWC gemaakte werk toont bij Van Nuus.
Van Nuus zei niet onmiddelijk ja. “Ik heb weinig verstand van moderne kunst. Ik wilde daarom eerst weten wie hij was en wat hij maakte. Maar het bevalt me wel. Het is een vakman, dat zie je.”
Van Berkum (1968) start met zijn EKWC-presentatie zijn derde carrière. Hij was aanvankelijk politiek cartoonist maar werd vooral bekend met Showroom Mama, een kunstenaarscollectief in Rotterdam dat hij tien jaar geleden opzette. Per 1 januari trekt hij daar de deur achter zich dicht en wordt voltijd kunstenaar.
Met het werk wil Van Berkum tijdloosheid nastreven. Hij gebruikt veelal traditionele groeivormen. Buitengewoon fraai is een werk dat een fontein voorstelt. De wand is kapot, stukken van gevels ilggen in de fontein. Bovenop ligt een grote vrucht. “De wereld waarin we nu leven lijkt op een overrijpe vrucht. Je vraagt je af hoe lang het nog door kan gaan.”
Brabants Dagblad 27 mei 2006 – Gerrit van den Hoven